JO MARAPULAI - Hariyanto Sutan Malin Mudo, SS, SH, Ketua Dewan Pembina Panti Asuhan dan Pondok Tahfidz Al Fath Tauhid Seberang Padang bafoto jo anak daro sarato marapulai nan mamakai suntiang. |
Pasisia Salatan, Khazminang.id—Hari minggu kapatang ko H. Harfi agak takajuik katiko mamanuhi undangan baralek kawanyo di Nagari Tigo Sapakaik Indropuro, Kacamatan Pancung Soal, Kabupaten Pasisia Selatan, karano liau ko mancaliak jo mato kapalonyo marapulai di daerah tu mamakai suntiang.
Kecek liau ka wartawan Khazminang.id ko, suntiang nan dipakai dek marapulai tu coraknyo babeda jo suntiang nan dipakai dek anak daro.
Angku Harfi ko mangatokan baso suntiang nan dipakai marapulai tu agak tinggi lonjongnyo, tapi labiah randah jikok dibandiangan jo suntiang anak daro. Sudah tu, lebanyo pun labiah ketek dari suntiang anak daro.
Sudah tu kecek liau ko manambahan, corak sarato pernak pernik suntiang marapulai tu labih gadang motifnyo jikok dibandingan jo suntiang anak daro.
Kanyataan nan ditamui dek H. Harfi diakui dek salah surang putra daerah Indropuro, Hariyanto Sutan Malin Mudo, SS, SH. Kato alumni Sastra Inggris Universitas Andalas (Unand) Padang ko, makna sarato nilai nan takanduang dalam tradisi basuntiang tu adolah nilai adat sarato nilai agamo.
“Makna yang terkandung dalam tradisi basuntiang itu adalah turun satingkek tanggo, maksudnya seorang laki-laki yang telah menjadi sumando sederajat dengan perempuan yang dinikahinya. Ia merupakan raja sehari, maksudnya merapulai dan anak daro menjadi raja sehari karena di arak-arak sekeliling kampung. Ini untuk menggambarkan kepada masyarakat umum bahwa seorang laki-laki itu telah menjadi sumando orang dan derajatnya sama dengan perempauan yang dinikahinya,” kecek angku Sutan ko.
Liau ko mangecekan baso suntiang tu manjadi ornamen dek marapulai sabagai hiasan kapalanyo. “Sunting ini dipakaikan ke kepada marapulai waktu dia akan diantarkan ke rumah anak daro, sunting ini biasanya diberikan dari pihak anak daro jadi marapulai tinggal mamakai saja,” kecek Ketua Dewan Pembina Panti Asuhan dan Pondok Tahfidz Al Fath Tauhid Seberang Padang ko manjalehan.
Dijalehan dek laki-laki nan dikenal pulo sabagai sarjana hukum ko baso marapulai mamakai suntiang tu untuak maharagoi marwah ninik mamak sarato datuak, kareno marapulai indak memakai saluak katiko resepsi panikahan.
“Jadi suntiang adalah bentuk kemegahan dan identitas diri sebagai urang sumando bagi mamak rumah, menantu bagi mertua dan kemenakan bagi mamak serta mendapatkan nama gelar urang sumando,” kecek angku Sutan ko majalehan.
Liau ko pun mancubo manjalehan tantang sejarah marapulai basuntiang di daerahnyo, Indropuro tu. “Kata para nenek moyang kami, ini bermula dari perperangan Tiang Bungkuk dahulu di Ranah Minang, Dimana sebelumnya terjadi kedatangan Adityawarman dari Kerajaan Majapahit yang dikirim ke Ranah Minang untuk menguasai wilayah Minang. Lantaran orang Minang dari dahulunya cadiak mereka pun menyambut kedatangan raja Adityawarman dengan sebaik-baiknya seperti dengan tari galombang dan anak daro,” keceknyo.
Karano disambuik jo caro elok tu kecek angku Sutan ko manjalehan, mako rajo Adityawarman sarato pasukannyo turun untuak maliek hiburan nan diadokan kauntuak menyambuik rajo tu.
“Dengan diadakannya tarian dan anak daro tersebut, maka Adityawarman tertarik dengan salah satu dari anak daro. Karena Adityawarman tertarik dengan salah seorang anak daro, maka orang Minang menikahkan keduanya,” kecek Sutan mudo ko.
Liau manambahan, sasudah dilangsuangkan upacara perkawinan, marapulai katiko tu diagiah basuntiang sabagai hiasan atau tutuik kapalonyo.
“Kata para tetua kami, tujuan orang Minang menikahkan Adityawarman agar dia tidak merajai nagari mereka. Setelah pernikahan dan pesta perkawinan selesai dilaksanakan maka Adityawarman telah sah sebagai sumando orang Minang. Dengan demikian maka derajat Adityawarman sama dengan perempuan yang telah dinikahinya atau turun satingkek tanggo, maka dia tidak bisa lagi berbuat sesukanya dikarenakan dia telah menjadi sumando,” kecek angku Sutan Malin Mudo ko manjalehan. (Febriansyah Fahlevi)